Cum putem transforma situaţiile conflictuale prin Comunicare Eficientă și Ascultare activă

http://www.psychologies.ro/

De ceva zeci de ani  « Comunicarea » a devenit un subiect de actualitate, chiar monden am putea spune. Trăim într-o eră a comunicării avansate și se vorbește despre ea ca și materie de studiu, o regăsim pretutindeni de la publicitate și informatică până la studii lingvistice, și ne acompaniază în viața de zi cu zi, online sau offline, ca element crucial în existența noastră.

Psihologic vorbind, ea contribuie la starea noastră de bine, ne ajută să ne exprimăm ideile, emoțiile, stă la baza oricărei relații, prin ea devenim Vizibili și împărtășim o parte din lumea noastă interioară celorlalți. Ea joacă un rol important în creșterea încrederii în sine cât și în dezvoltarea inteligenței emoționale.

Experiența mi-a demonstrat că prin Comunicare devenim conștienți de noi înșine dar și de ceilalți, ea fiind esențială în dezvoltarea noastă. De asemenea, abilitățile dezvoltate de comunicare ne ajută să avem relații sănătoase cu ceilalți și să reușim profesional.

Fiind un subiect extrem de vast, mă voi limita doar la câteva aspecte importante ale comunicării. Cel mai des întâlnit concept în ultimul timp este Comunicarea Eficientă, dar și mai interesant de atât este conceptul Ascultării Active, care stă la baza acestui tip de comunicare.

A curs deja ceva cerneală pe aceste subiecte, chiar și în publicistica românească, cu toate acestea, ceea ce observ în fiecare zi este mult prea puțină comunicare autentică și mult prea multă comunicare agresivă. Așadar, haideți să definim încă o dată care sunt regulile de bază ale Comunicării Eficiente, în cuplu, în relațiile de prietenie și în relațiile profesionale.

De-a lungul anilor am învățat că ascultarea activă arată celuilalt un lucru extrem de importat, și anume că îl respecți. Mai mult de atât, aceasta iți poate aduce beneficii imediate în primul rând ție deoarece îi câștigi încrederea, ceea ce poate conduce la o mai mare deschidere și la împărtășirea unor informații foarte prețioase. Cu cât asculți mai mult, cu atât mai mult înveți din aceasta. Înveți cine este interlocutorul, care sunt punctele lui forte dar și cele slabe, cât de stresat sau de încrezător este în sine. Ascultarea activă este vitală în orice interacțiune umană, și în special în domenii ce implică vânzări și negocieri.

Ascultând activ poți învăța să descifrezi limbajul nonverbal, care este o altă componentă importantă a comunicării, studiile arătând deja că peste la 55% din comunicarea umană este nonverbală. Înveți să « citești » în ochii celui care vorbește, dacă minte sau dacă doar are un disconfort fizic, daca încearcă să ascundă ceva sau dacă pur și simplu nu stăpânește subiectul. De aceea, contactul vizual este extrem de important.

O altă regula de aur în comunicare este adresarea întrebărilor, al cărui rol este de a clarifica, de a aduce elemente noi, dar și de a arăta celui cu care vorbim că suntem interesați de ceea ce spune. Și acum ajungem la unul dintre ingredientele principale în orice comunicare, și anume claritatea. Fără aceasta, comunicarea se transformă în conflict: « Nu ai înțeles nimic, niciodată nu asculți, nu asta am vrut să zic, ba din contră! » De câte ori ați auzit cuvinte similare?

Orice am comunica verbal, limbajul corpului ne trădează, ca în situația care urmează: ,, Ești supărat pe mine iubito? Nu iubitule, nu am nimic! ( Limbaj nonverbal: brațe închise, se încruntă, privirea este mai degrabă acuzatoare decât blândă.) Te doare capul iubito? Nu iubitule, ti-am spus ca nu am nimic! » După câteva momente: « Deci, nu mă mai iubești din moment ce nici măcar nu știi ce m-a supărat! »

De multe ori se crede că tăcerea poate aplana conflictele, însă tăcerea nu este în orice situație « de aur », și nici sinonimă cu ascultarea activă, ba din contră, tăcerea agravează situațiile conflictuale, mesajul psihologic fiind interpretat ca neimplicare/pasivitate.

Evitarea prejudecăților este o altă componentă esențială a comunicării, ea reprezentând una dintre bariere în ascultarea activă. Nu ascultăm pentru că de multe ori credem că le știm pe toate, nu ascultăm pentru că deja am decis că este plictisitor.

De asemenea, o prejudecată des întâlnită și eronată este că toți comunicăm la fel. Psihologic vorbind, fiecare are un stil de comunicare diferit, unic, în funcție de tipul său psihologic, la care se adaugă educația și cultura din care provine.

Revenind la situațiile de mai sus, pentru a nu mai ajunge atât de des la astfel de reacții, haideți să alcătuim rețeta unei comunicări eficiente:

  • Un dram de Ascultare activă, sau chiar două,
  • Întrebări, Claritate în ceea ce spunem,
  • Evitarea Prejudecăților, Implicarea în discuție,
  • Păstrarea Contactului vizual și ……..Empatie cât cuprinde,
  • De asemenea, evitați critica, nu va face decât să crească conflictul. Exprimați-vă dezacordul prin întărirea aspectelor pozitive și prezentați faptele care vă deranjează, fără să emiteți judecăți de valoare asupra celuilalt.

La bună vedere, până atunci ascultați activ și comunicați eficient:)

C.D.